Συναγερμός για τη μεγαλύτερη θαλάσσια οικολογική καταστροφή στη Νέα Ζηλανδία. Μάχη με το χρόνο και με τον καιρό δίνουν οι αρχές της Νέας Ζηλανδίας και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις που τις συνδράμουν για την αντιμετώπιση της μεγαλύτερης θαλάσσιας οικολογικής καταστροφής που έχει γνωρίσει η χώρα. Και ενώ εκατοντάδες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα των αρχών για μια επιχείρηση καθαρισμού των ακτών, παραμένουν οι φόβοι για την έκταση της βλάβης στο φυσικό περιβάλλον και στη θαλάσσια ζωή.
Το φορτηγό πλοίο Rena, ελληνικών συμφερόντων, προσάραξε την προηγούμενη Τετάρτη στον ύφαλο Αστρολάβος, ανοιχτά της πόλης Ταουράνγκα, με αποτέλεσμα να τρυπήσει μία από τις δεξαμενές του και να αρχίσει η διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα. Το πετρέλαιο έχει μολύνει τον κόλπο της Αφθονίας, έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς στη χώρα και βιότοπο για φάλαινες, δελφίνια, πιγκουίνους και θαλασσοπούλια.
Οι εικόνες που φθάνουν από τις αντικρινές ακτές βαμμένες στο μαύρο χρώμα του πετρελαίου είναι απογοητευτικές ενώ οι ανακοινώσεις των αρχών μιλούν για εκατοντάδες νεκρά θαλασσοπούλια και δεκάδες πιγκουίνους σε άσχημη κατάσταση που μεταφέρονται σε ειδικά κέντρα περίθαλψης. Από τη Δευτέρα το πρωί οι άνθρωποι του WWF βρίσκονται στην περιοχή για να βοηθήσουν. «Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αποκατασταθεί η φυσική ισορροπία», δηλώνουν. Οι επιχειρήσεις άντλησης του πετρελαίου από το πλοίο τις προηγούμενες μέρες δεν έφεραν αποτέλεσμα καθώς διεξάγονταν σε πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες, με δυνατούς ανέμους που προκαλούσαν κύματα ύψους πέντε μέτρων.
Αυτές οι συνθήκες ανάγκασαν και τα τελευταία μέλη του πληρώματος να το εγκαταλείψουν όταν μεγάλωσε η κλίση του πλοίου και ένα μέρος από το εμπόρευμά του, μερικές δεκάδες κοντέινερ από τα 1.368που μετέφερε έπεσαν στη θάλασσα. Το πλοίο έχει εμφανίσει ήδη μία μεγάλη ρωγμή στα πλευρά του και το χειρότερο σενάριο, αυτό που φοβούνται τώρα περισσότερο οι αρχές, θα ήταν να κοπεί στη μέση και να συνεχίσει η διαρροή. Όπως αναφέρει ο ανταποκριτής του BBC Richard Black, σε σύγκριση με ένα πετρελαιοφόρο η ποσότητα πετρελαίου που περιέχει το Rena είναι μικρή. Σε 1.700 τόνους υπολογίζεται το σύνολο του πετρελαίου στις δεξαμενές καυσίμων του, όταν για παράδειγμα στο ναυάγιο του Πρεστίζ το Νοέμβριο του 2002 στη Γαλικία διέρρευσαν 76.000 τόνοι. Ωστόσο, ακόμα και μια μικρή ποσότητα πετρελαίου μπορεί να πλήξει την άγρια πανίδα αν βγει στην ξηρά στο λάθος μέρος.
Η Rebecca Bird, υπεύθυνη του θαλάσσιου προγράμματος στο WWF Νέας Ζηλανδίας, δήλωσε: «Είμαστε πολύ ανήσυχοι για την απειλή που αυτή η πετρελαιοκηλίδα συνεπάγεται για τα θαλάσσια είδη, ειδικά για τα θαλασσοπούλια και τα δελφίνια. Τα επόμενα εικοσιτετράωρα θα ξέρουμε αν μπορεί να αποσοβηθεί μια μεγάλη οικολογική καταστροφή». Οι αρμόδιες Αρχές της Ζέας Ζηλανδίας σκέφτονταν να χρησιμοποιήσουν το αμφιλεγόμενο χημικό μέσο διασποράς Corexit, παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιήθηκε στον Κόλπο του Μεξικού. Από την πλευρά του WWF εκφράστηκαν αντιρρήσεις, καθώς τα συγκεκριμένα χημικά προϊόντα δεν απομακρύνουν το πετρέλαιο και υπάρχουν αρκετά αναπάντητα ερωτήματα ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση τους.
© Maritime New Zealand, Πηγές: WWF, BBC