Το EcoTopten είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο αναζήτησης και παρουσίασης των καλύτερων συσκευών και προϊόντων, από πλευράς κατανάλωσης ενέργειας. Στις σελίδες του καλύπτονται διάφορες κατηγορίες προϊόντων που καταναλώνουν ενέργεια, όπως «λευκές συσκευές», συσκευές γραφείου, συσκευές ψυχαγωγίας κ.ά. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του, το EcoTopten παρουσίασε τις κατηγορίες ψυγείων, πλυντηρίων, αυτοκίνητων, συσκευών γραφείου και κλιματιστικών, ενώ στη συνέχεια, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις της αγοράς, εμπλουτίστηκε με οικιακά φωτοβολταϊκά συστήματα.
Το κριτήριο επιλογής των προϊόντων είναι, κατά κύριο λόγο, η ενεργειακή τους απόδοση. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται και άλλες πληροφορίες που ενδιαφέρουν τους καταναλωτές σχετικά με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των συσκευών ή γενικότερα των προϊόντων όπως η μάρκα, το μοντέλο, η φωτογραφία του μοντέλου, το κόστος ηλεκτρικής κατανάλωσης, η μέση τιμή αγοράς κ.ά.
Το EcoTopten ανήκει σε ένα Παγκόσμιο δίκτυο παρόμοιων δικτυακών τόπων με την ονομασία Topten. Η ιδέα ξεκίνησε το 2000 στην Ελβετία. Τo 2004 ξεκίνησαν παρόμοιες πρωτοβουλίες – με επιτυχία – στη Γαλλία και την Αυστρία. Το 2006 ιδρύθηκε το Topten International Group (TIG), προκειμένου να υποστηρίξει και να συντονίσει και άλλα εθνικά έργα Topten στο Βέλγιο, την Τσεχία, τη Φιλανδία, το Λουξεμβούργο, την Πολωνία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Η Ελλάδα δημιούργησε το δικό της δικτυακό τόπο μέσα από το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ευφυής ενέργεια - Ευρώπη Euro-Topten plus, που ξεκίνησε το 2009. Κάθε χώρα έχει τον δικό της δικτυακό τόπο, με πρόσβαση μέσω της κοινής ευρωπαϊκής πύλης Topten.eu. Τον Μάρτιο του 2011 το topten απέκτησε την παγκόσμια πλατφόρμα του με συμμετοχή των ιστοτόπων των Η.Π.Α. και της Κίνας. H ιδέα του Topten δεν ξεκίνησε από το WWF, αλλά πολλά εθνικά γραφεία της οργάνωσης αγκάλιασαν αυτήν την πρωτοβουλία και από την αρχή συμμετέχουν στην υλοποίηση της σε εθνικό επίπεδο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα εθνικά γραφεία του WWF σε Γαλλία, Ισπανία και Βέλγιο. Αντίστοιχα, το EcoTopten στην Ελλάδα υλοποιείται από το WWF Ελλάς. Άλλοι φορείς που υλοποιούν τους διάφορους εθνικούς δικτυακούς τόπους Topten στην Ευρώπη περιλαμβάνουν τον Γαλλικό Οργανισμό για το Περιβάλλον και την Ενέργεια, την Αυστριακή Υπηρεσία Ενέργειας, το Κέντρο Ενεργειακής Απόδοσης της Τσεχίας, το Ινστιτούτο Wuppertal στη Γερμανία, το Πολωνικό Ίδρυμα για την Ενεργειακή Απόδοση κ.ά.
Ρωτήσαμε και μας απάντησαν... Διαβάστε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το EcoTopTen και το έργο του.
Travelpassion.gr: Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των συσκευών;
WWF HELLAS: Τα προϊόντα, τα οποία περιλαμβάνονται στους πίνακες του EcoTopten επιλέγονται κυρίως με βάση την ενεργειακή τους απόδοση, σύμφωνα με την ενεργειακή τους σήμανση, όπως αυτή καθιερώθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκδοση της οδηγίας 92/75/ΕΚ. Επομένως επιλέγονται αυτά, που με βάση τα χαρακτηριστικά τους, λειτουργούν, καταναλώνοντας τη λιγότερη δυνατή ενέργεια. Επιπλέον, όμως, ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων ενδέχεται να λαμβάνονται υπόψη και άλλα περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα η κατανάλωση νερού. Στην ειδική κατηγορία των αυτοκινήτων, η επιλογή γίνεται με βάση την επίδρασή τους στο περιβάλλον και την υγεία σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης του Ελβετικού Συνδέσμου Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Association Transport et Environnement – ATE). Γενικά, υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο τα κριτήρια επιλογής του EcoTopten να γίνουν πιο αυστηρά σε ένα επόμενο στάδιο ανανέωσης των στοιχείων των προϊόντων. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες, σχετικά με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των συσκευών ή γενικότερα των προϊόντων, όπως: η μάρκα, το μοντέλο, το κόστος ηλεκτρικής κατανάλωσης, η μέση τιμή αγοράς, φωτογραφικό υλικό κ.ά. Στο EcoTopten περιλαμβάνονται μόνο τα προϊόντα, για τα οποία όλα τα απαραίτητα στοιχεία είναι διαθέσιμα.
Travelpassion.gr: Από πού προέρχονται τα στοιχεία των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο EcoTopten;
WWF HELLAS: Τα περισσότερα στοιχεία για τις συσκευές που έχουν επιλεγεί προέρχονται από τη βάση δεδομένων της εξειδικευμένης εταιρείας έρευνας αγοράς Encodex. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε συσκευής αναφέρονται στις ενδεικτικές τιμές που δηλώνουν οι κατασκευαστές, σύμφωνα με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ο υπολογισμός του δείκτη ενεργειακής απόδοσης βασίζεται στην Οδηγία 2003/66/ΕΕ. Επίσης, έχει υπάρξει επικοινωνία με τους κατασκευαστές προς επαλήθευση των στοιχείων. Οι κατασκευαστές, οι εισαγωγείς και τα καταστήματα λιανικής πώλησης που πιστεύουν ότι υπάρχουν δικά τους προϊόντα που πρέπει να περιλαμβάνονται στη λίστα του EcoTopten και δεν είναι, παρακαλούνται να ενημερώσουν τους διαχειριστές του EcoTopten (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).
Travelpassion.gr: Τι είναι το EcoTopten;
WWF HELLAS: Το EcoTopten είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο αναζήτησης και παρουσίασης των καλύτερων συσκευών, από πλευράς κατανάλωσης ενέργειας. Στις σελίδες του καλύπτονται διάφορες κατηγορίες συσκευών, όπως οι «λευκές συσκευές», οι συσκευές γραφείου, συσκευές ψυχαγωγίας κ.ά. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του, το EcoTopten παρουσιάζει ψυγεία και αυτοκίνητα, ενώ θα εμπλουτιστεί με περισσότερα προϊόντα στη συνέχεια. Το EcoTopten είναι προσανατολισμένο στη διευκόλυνση του καταναλωτή, καθώς με ένα απλό κλικ μπορεί να ενημερωθεί για τα αποδοτικότερα ενεργειακά προϊόντα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Με άλλα λόγια, για τα προϊόντα που με βάση τα χαρακτηριστικά τους, λειτουργούν, καταναλώνοντας τη λιγότερη δυνατή ενέργεια.
Travelpassion.gr: Γιατί δημιουργήθηκε το EcoTopten;
WWF HELLAS: Στόχος του EcoTopten είναι να καταστήσει τα ενεργειακά αποδοτικότερα προϊόντα, τη βέλτιστη αλλά και φυσιολογική επιλογή τόσο για τους καταναλωτές όσο και για εμπόρους λιανικών πωλήσεων, εισαγωγείς και κατασκευαστές. Πρόκειται για ένα εύχρηστο εργαλείο που προσφέρει στους επισκέπτες – καταναλωτές τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ των συσκευών με την καλύτερη ενεργειακή απόδοση. Παροτρύνοντας τους καταναλωτές προς αυτές τις συσκευές, ο απώτερος στόχος του EcoTopten είναι να προσεγγίσει μια σημαντική μερίδα του καταναλωτικού κοινού, ικανή να μετατοπίσει την αγορά προς υψηλότερη ενεργειακή απόδοση. Με αυτόν τον τρόπο ευελπιστούμε πως θα δοθεί το απαραίτητο κίνητρο στους κατασκευαστές/εισαγωγείς, αλλά και στην Πολιτεία, προκειμένου να συνεργαστούν και αυτοί προς αυτή τη κατεύθυνση.
Travelpassion.gr: Γιατί είναι σημαντικό να αγοράζουμε προϊόντα με την καλύτερη δυνατή ενεργειακή απόδοση;
WWF HELLAS: Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι μια από τις βασικότερες λύσεις στον αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Μικρότερη κατανάλωση ενέργειας σημαίνει μικρότερη παραγωγή ενέργειας και κατ' επέκταση λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που εκλύονται στην ατμόσφαιρα. Το 2006, ο οικιακός τομέας ήταν ο μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Αγοράζοντας, λοιπόν, συσκευές με υψηλότερη ενεργειακή απόδοση συμβάλλουμε στη μείωση της κατανάλωσης και της παραγωγής ενέργειας και επομένως στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Travelpassion.gr: Τι είναι η ενεργειακή σήμανση;
WWF HELLAS: Η ενεργειακή σήμανση παρέχει στους καταναλωτές πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας των ηλεκτρικών συσκευών. Με αυτόν τον τρόπο, τους δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνουν υπόψη και την παράμετρο «ενέργεια» στην επιλογή των αγορών τους. Τα ψυγεία, τα κλιματιστικά, οι ηλεκτρικές κουζίνες, οι λάμπες και τα πλυντήρια πιάτων και ρούχων πρέπει να συνοδεύονται από την ετικέτα ενεργειακής σήμανσης που τις κατατάσσει σε κατηγορίες από το Α (αποδοτικότερη – μικρότερη κατανάλωση ενέργειας) έως το G (μη αποδοτική – μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας). Στην περίπτωση των συσκευών ψύξης, η ενεργειακή σήμανση έχει 2 επιπλέον κατηγορίες: την Α+ και την Α++, στις οποίες κατατάσσονται οι συσκευές που καταναλώνουν ακόμα λιγότερη ενέργεια από αυτές που κατατάσσονται στην κατηγορία Α.
Η επικόλληση της ετικέτας σε ευκρινές μέρος πάνω στη συσκευή από τον κατασκευαστή είναι υποχρεωτική, ώστε ο υποψήφιος αγοραστής να μπορεί να την αναζητήσει εύκολα στα καταστήματα πώλησης ηλεκτρικών οικιακών συσκευών. Η ενεργειακή σήμανση καθιερώθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκδοση της οδηγίας 92/75/ΕΚ και σε Εθνικό επίπεδο με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 180/1994, το οποίο έθεσε το γενικό νομοθετικό πλαίσιο για την εφαρμογή της ενεργειακής σήμανσης στις οικιακές συσκευές.
Travelpassion.gr: Κάθε πότε ανανεώνονται τα στοιχεία των μοντέλων για τις διάφορες κατηγορίες που περιλαμβάνονται στο EcoTopten;
WWF HELLAS: H βασική ανανέωση των στοιχείων των μοντέλων θα γίνεται από 1 έως 2 φορές ετησίως, ανάλογα με την κατηγορία προϊόντος. Σε κάθε ανανέωση θα ενημερώνονται αντιστοίχως και οι καταναλωτές.
TravelPassion.gr: Το EcoTopten κάνει σύγκριση μεταξύ των μοντέλων που παρουσιάζει για κάθε κατηγορία προϊόντων;
WWF HELLAS: Tο EcoTopten δεν κάνει περαιτέρω επιλογή μεταξύ των πιο αποδοτικών προϊόντων που παρουσιάζονται. Ωστόσο, η αρχική τους παρουσίαση στον πίνακα γίνεται κυρίως με βάση την ενεργειακή τους απόδοση. Για παράδειγμα, στην περίπτωση των ψυγείων, η αρχική τους ταξινόμηση γίνεται ανάλογα με τον δείκτη ενεργειακής απόδοσης, ξεκινώντας από τα αριστερά του πίνακα. Όσο πιο χαμηλή είναι η τιμή του δείκτη, τόσο μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας επιτυγχάνει η συσκευή. Γενικά, για κάθε προϊόν, μπορείτε να δείτε το κριτήριο με βάση το οποίο γίνεται η αρχική ταξινόμησή (σειρά παρουσίασης) στην αντίστοιχη σελίδα «κριτήρια επιλογής». O χρήστης έχει τη δυνατότητα να αλλάξει αυτήν την ταξινόμηση, ανάλογα με τις προτιμήσεις του. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα απλό «κλικ» πάνω σε κάποιο από τα βέλη που υπάρχουν μπροστά από τις άλλες πληροφορίες που παρουσιάζονται στους πίνακες του EcoTopten για κάθε προϊόν.
Πάντως, όπου είναι εφικτό, στην τελευταία στήλη του πίνακα κάθε κατηγορίας προϊόντος, παρουσιάζεται ένα ανώνυμο λιγότερο αποδοτικό μοντέλο (κατώτερης ενεργειακής σήμανσης με χαρακτηριστικά αντίστοιχα των μοντέλων που έχουν επιλεγεί από το EcoTopten) που έχει κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά. Με αυτόν τον τρόπο, ο επισκέπτης μπορεί να συγκρίνει μεταξύ αυτού του μοντέλου και όλων των μοντέλων Α+ και Α++ που έχουν επιλεγεί ως τα καλύτερα από πλευράς κατανάλωσης ενέργειας.
Travelpassion.gr: Ποια η σχέση του EcoTopten με κατασκευαστές και εμπορικούς διανομείς;
WWF HELLAS: Το EcoTopten είναι ανεξάρτητο από κατασκευαστές και εμπορικούς διανομείς και η επιλογή των συσκευών γίνεται με τρόπο ουδέτερο, διαφανή και εμπεριστατωμένο. Ο διάλογος με τους κατασκευαστές και τους εισαγωγείς υπάρχει για την επαλήθευση των στοιχείων, χωρίς να επηρεάζεται σε κανένα βαθμό η επιλογή των προϊόντων που παρουσιάζονται.
Travelpassion.gr: Το EcoTopten είναι ένα είδος διαφήμισης για τα προϊόντα που φιλοξενεί;
To EcoTopten δεν κάνει διαφήμιση. Οποιαδήποτε συσκευή ή προϊόν πληροί τα κριτήρια του EcoTopten μπορεί να φιλοξενηθεί σε αυτόν τον δικτυακό τόπο. Ταυτόχρονα, δεν προωθείται ευνοϊκά καμία από τις αποδοτικές συσκευές που παρουσιάζονται, καθώς η παράθεση για σύγκριση αλλάζει σύμφωνα με τις προτιμήσεις του επισκέπτη. Στην Ελλάδα, το EcoTopten υλοποιείται και διαχειρίζετα από το WWF Ελλάς που είναι περιβαλλοντική μη κυβερνητική οργάνωση και η επιλογή των προϊόντων γίνεται με τρόπο ουδέτερο, διαφανή και εμπεριστατωμένο. Στόχος του EcoTopten παρόλα αυτά, είναι να καταστήσει τις ενεργειακά αποδοτικότερες συσκευές, τη βέλτιστη αλλά και φυσιολογική επιλογή τόσο για τους καταναλωτές όσο και για εμπόρους λιανικών πωλήσεων, εισαγωγείς και κατασκευαστές. Στην κατεύθυνση αυτή λοιπόν, επιχειρεί να διευκολύνει τους καταναλωτές, συγκεντρώνοντας τις πιο αποδοτικές συσκευές που κυκλοφορούν στην αγορά και προσφέροντας τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ αυτών των προϊόντων.
Travelpassion.gr: Πώς προέκυψε το EcoTopten;
Το EcoTopten ανήκει σε ένα Ευρωπαϊκό δίκτυο παρόμοιων δικτυακών τόπων με την ονομασία Topten. Η ιδέα ξεκίνησε το 2000 στην Ελβετία. Τo 2004 ξεκίνησαν παρόμοιες πρωτοβουλίες – με επιτυχία – στη Γαλλία και την Αυστρία. Το 2006 ιδρύθηκε το Topten International Group (TIG), προκειμένου να υποστηρίξει και να συντονίσει και άλλα εθνικά έργα Topten. Το Βέλγιο, η Τσεχία, η Φιλανδία, το Λουξεμβούργο, η Πολωνία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ολλανδία δημιούργησαν τους δικούς τους δικτυακούς τόπους Topten στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Ευφυής ενέργεια - Ευρώπη – Ευρώπη» EuroTopten, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2007. Η Ελλάδα δημιούργησε το δικό της δικτυακό τόπο μέσα από το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ευφυής ενέργεια - Ευρώπη Euro-Topten plus», που ξεκίνησε το 2009. Κάθε χώρα έχει τον δικό της δικτυακό τόπο, με πρόσβαση μέσω της κοινής ευρωπαϊκής πύλης Topten.info.
Travelpassion.gr: Το EcoTopten παρουσιάζει τα καλύτερα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά γενικά;
WWF HELLAS: Το EcoTopten παρουσιάζει τις καλύτερες συσκευές που κυκλοφορούν στην αγορά σε ό, τι αφορά την κατανάλωση ενέργειας και μόνο. Είναι αλήθεια ότι τα ζητήματα γενικότερης ποιότητας των προϊόντων είναι πολύ σημαντικά για τους καταναλωτές. Το Εcotopten δεν παρέχει όμως τέτοιου είδους πληροφορίες, καθώς στη παρούσα φάση δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο του συγκεκριμένου δικτυακού τόπου.
Travelpassion.gr: Πώς σχετίζεται το WWF με το ΤΟPTEN;
WWF HELLAS: Το EcoTopten ανήκει σε ένα Ευρωπαϊκό δίκτυο παρόμοιων δικτυακών τόπων με την ονομασία Topten. Αν και η ιδέα του Topten δεν ξεκίνησε από το WWF, πολλά εθνικά γραφεία της οργάνωσης αγκάλιασαν αυτήν την πρωτοβουλία και από την αρχή συμμετέχουν στην υλοποίηση της σε εθνικό επίπεδο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα εθνικά γραφεία του WWF σε Γαλλία, Ισπανία και Βέλγιο. Αντίστοιχα, το EcoTopten στην Ελλάδα υλοποιείται από το WWF Ελλάς. Άλλοι φορείς που υλοποιούν τους διάφορους εθνικούς δικτυακούς τόπους Topten στην Ευρώπη περιλαμβάνουν τον Γαλλικό Οργανισμό για το Περιβάλλον και την Ενέργεια, την Αυστριακή Υπηρεσία Ενέργειας, το Κέντρο Ενεργειακής Απόδοσης της Τσεχίας, το Ινστιτούτο Wuppertal, το Πολωνικό Ίδρυμα για την Ενεργειακή Απόδοση κ.ά.
Travelpassion.gr: Eίμαι για παράδειγμα έμπορος λιανικής πώλησης. Μπορώ να χρησιμοποιήσω το λογότυπο του WWF για την προώθηση των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο EcoTopten;
WWF HELLAS: Όχι. Τα διακριτικά γνωρίσματα, σήματα καθώς και η επωνυμία του WWF, είναι καταχωρημένα και αποτελούν διανοητική του ιδιοκτησία. Κατ΄αυτόν τον τρόπο προστατεύονται από τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις του Ελληνικού, Ευρωπαϊκού και Διεθνούς δικαίου. Η λέξη και το λογότυπο του WWF είναι σήματα καταχωρημένα και δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται χωρίς άδεια. Το ίδιο ισχύει και για τους κατασκευαστές και τους εισαγωγείς των προϊόντων.