Έκκληση για άμεση ανανέωση του τεχνολογικού εξοπλισμού και πρόσληψη προσωπικού για επαρκή στελέχωση της υπηρεσίας Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, έκανε σήμερα μέσω συνέντευξης τύπου ο Πρόεδρος της ΕΕΕΚΕ, κύριος Σπύρος Ρολάκης, τονίζοντας ότι δίχως αυτές τις δύο ενέργειες, θα σημειωθεί ανάσχεση στην τουριστική ανάπτυξη και απώλεια εσόδων για την χώρα. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, παρουσιάστηκαν οι τρέχουσες συνθήκες, οι άμεσες ανάγκες και οι δυσχέρειες που αντιμετωπίζει ο ιδιαίτερα απαιτητικός αυτός κλάδος.
Ως προς τον τεχνολογικό εξοπλισμό, το βασικό radar, αυτό που εξυπηρετεί τον ελληνικό εναέριο χώρο συνολικά, εγκαταστάθηκε το 1999. Έκτοτε αναβαθμίσθηκε μια φορά το 2008. Στην ίδια κατάσταση βρίσκονται και τα τοπικά radars που εξυπηρετούν τα κατά τόπους αεροδρόμια, όταν, η διεθνής πρακτική προτείνει πλήρη αντικατάσταση των radars ανά 12 έτη, με συνεχείς ενδιάμεσες αναβαθμίσεις.
Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη τουριστική ανάπτυξη που σημειώθηκε στη χώρα μας την περσινή χρονιά, ο κύριος Ρολάκης παρουσίασε με στοιχεία την αντιστρόφως ανάλογη εξέλιξη στην πορεία του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Ειδικότερα, το 2002, το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στην χώρα μας εξυπηρέτησε 411.000 πτήσεις με 707 άτομα προσωπικό ενώ το 2014 εξυπηρέτησε 678.00 πτήσεις με 550 ελεγκτές, που μεταφράζεται σε εξυπηρέτηση 65% περισσότερων πτήσεων με 22% λιγότερο προσωπικό! Με διαφορετική ανάγνωση, το 2002 ο κάθε ελεγκτής εξυπηρέτησε 581 πτήσεις, ενώ το 2014 έφθασε τις 1232, ήτοι αύξηση 112%! Η παραγωγικότητα ανά ελεγκτή υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε 12 χρόνια!
Η επίσημη πρόβλεψη για την Ελλάδα μέχρι το 2022 είναι μια μέση ετήσια αύξηση της κίνησης στον εναέριο χώρο μας κατά 5%. Ομως, με τις σημερινές ελλείψεις σε εξοπλισμό και κυρίως σε ανθρώπινο δυναμικό, απλά ΔΕΝ υπάρχει περίπτωση αντιμετώπισης αυτής της αύξησης, διότι, όπως τόνισε επανειλημένα ο κύριος Ρολάκης, "safety comes first!" (η ασφάλεια των πτήσεων προηγείται!). Και ενώ στα τέλη του 2012, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, το Eurocontrol, έστελνε επιστολή στην ΕΕΕΚΕ και την Ελληνική κυβέρνηση για το "θαύμα" των μηδενικών καθυστερήσεων, πλέον, τα νέα δεν μοιάζουν ευοίωνα, αφού το 2014 η Ελλάδα ήταν η 3η σε καθυστερήσεις Ευρωπαϊκή χώρα ενώ για το 2015, η αναμενόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης θα αναγκάσει το σύστημα να δώσει αρκετές καθυστερήσεις. Κάθε λεπτό καθυστέρησης κοστίζει περί τα €80 για τις αεροπορικές εταιρείες και οι μεγάλες καθυστερήσεις θα έχουν ανυπολόγιστο κόστος στην εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, τονίστηκε ότι τα τέλη διαδρομής, που πληρώνουν όλες οι πτήσεις ανάλογα με τα μίλια που καλύπτουν, απέδωσαν το 2014 έσοδα ύψους 180 εκατ. ευρώ. Αυτά τα έσοδα, έχουν τη μορφή ανταποδοτικών τελών και η κάθε χώρα οφείλει να τα διαθέσει σε επενδύσεις στην Εναέρια Κυκλοφορία (μηχανήματα, συστήματα επιτήρησης και ασφάλειας), στο σχεδιασμό εναερίου χώρου, στην εκπαίδευση και μισθοδοσία προσωπικού. Αυτό σημαίνει, ότι η αγορά/ εγκατάσταση νέου εξοπλισμού και η πρόσληψη νέων ελεγκτών ΔΕΝ έχει δημοσιονομικό κόστος.
Καταλήγοντας, ο κύριος Ρολάκης, τόνισε την άμεση ανάγκη επένδυσης στην αγορά νέου συστήματος, το οποίο θα μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του ύστερα από 3 χρόνια και στην ταυτόχρονη αναβάθμιση του παρωχημένου πλέον συστήματος ραντάρ που διαθέτουμε, ώστε να μπορέσει να αντέξει άλλα 3 χρόνια, μέχρι την αντικατάστασή του. Παράλληλα, τόνισε ότι η συνέντευξη δεν είχε στόχο κάποια επαγγελματική διεκδίκηση, αλλά μόνο την επισήμανση των προβλημάτων και την άμεση ανάγκη επίλυσής τους, σε συνεργασία με την κυβέρνηση και τους δημόσιους φορείς. Έκλεισε, επισημαίνοντας ότι η ασφάλεια των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη, ότι δεν τίθεται ποτέ θέμα ασφάλειας, και ότι αν τα παραπάνω προβλήματα δεν επιλυθούν, θα πρέπει να αναμένονται καθυστερήσεις για την επόμενη υψηλή τουριστική περίοδο, που δεν επωφελούν ούτε τη χώρα ούτε την σημαντικότερη βιομηχανία της, τον τουρισμό!