menu1Η Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων Α.Ε. συμμετέχει μαζί με άλλους πέντε φορείς: GIP FORMAVIE (Γαλλία), INFA LANGUEDOC- ROUSSILLON (Γαλλία), Trainers Association Onlus (Ιταλία), Camara de Comercio de Girona (Ισπανία) και GRETA NIMES CAMARGUE (Γαλλία), στην υλοποίηση του έργου MENU το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα «Δια Βίου Μάθησης Leonardo Da Vinci» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το έργο «MENU» αφορά στο επάγγελμα του σερβιτόρου στον τομέα της εστίασης. Η σωστή εξυπηρέτηση των πελατών είναι ένας σημαντικός και νευραλγικός τομέας, εντούτοις εντοπίζονται σημαντικές δυσκολίες όπως για παράδειγμα η απαξίωση του επαγγέλματος και το μειωμένο ενδιαφέρον των νέων για αυτή την εργασία.

Οι εταίροι που συμμετέχουν στο έργο MENU, προσβλέπουν στη διενέργεια μιας πιο ουσιαστικής ανάλυσης της εικόνας που έχουν τόσο οι εργοδότες/ιδιοκτήτες όσο και οι εργαζόμενοι (σερβιτόροι) αλλά και οι σπουδαστές και οι άνεργοι (στον κλάδο των σερβιτόρων), για το επάγγελμα του σερβιτόρου. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε ένα κοινό ερωτηματολόγιο το οποίο και διανεμήθηκε στις προαναφερόμενες κατηγορίες στις συμμετέχουσες χώρες.

Στην περίπτωση των Κυκλάδων το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε σε ταβέρνες και εστιατόρια και συμπληρώθηκε από τους εργοδότες και τους σερβιτόρους, με την ουσιαστική συμβολή του Συλλόγου Επισιτισμού Σύρου «Τερψιχόρη». Επίσης, το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε και συμπληρώθηκε από σπουδαστές σε δημόσιες και ιδιωτικές σχολές εστίασης.

Στην έρευνα συμμετείχαν 50 ερωτώμενοι από κάθε κατηγορία, δηλαδή περίπου 200 ερωτώμενοι από κάθε χώρα. Στη συνέχεια οι εταίροι επεξεργάσθηκαν τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν από τους ερωτώμενους των παραπάνω κατηγοριών και τα συγκριτικά αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στην συνάντηση των εταίρων που πραγματοποιήθηκε στo Perpignan της Γαλλίας στις 6 Ιουλίου 2010.

Στη συνέχεια παρουσιάζονται μερικές ερωτήσεις και απαντήσεις που δόθηκαν από τους ερωτώμενους:

• Κατά τη γνώμη σας, ο μέσος μηνιαίος μισθός του σερβιτόρου είναι Χαμηλός, Μέτριος, Υψηλός;

Σύμφωνα με την πλειοψηφία των ερωτηθέντων, ο μέσος μηνιαίος μισθός των σερβιτόρων είναι «μέτριος». Ένα μεγάλο ποσοστό των σπουδαστών και των άνεργων στη Γαλλία, θεωρεί ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός είναι «χαμηλός».

Στην Ελλάδα το 29% των ιδιοκτητών/εργοδοτών των εστιατορίων, πιστεύει ότι είναι «υψηλός», ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ισπανία είναι 13% και στη Γαλλία 14%.

• Θα ήσασταν έτοιμος/η, ως σερβιτόρος, να μετακινηθείτε εκτός του τόπου διαμονής σας προκειμένου να κερδίσετε περισσότερα χρήματα; Ναι/ Όχι

Η πλειοψηφία των σπουδαστών στην Ισπανία και στην Ελλάδα απάντησαν ότι είναι έτοιμοι να μετακινηθούν σε άλλη περιοχή προκειμένου να κερδίσουν περισσότερα χρήματα, στη Γαλλία όμως το ποσοστό των σπουδαστών που απάντησε θετικά δεν ήταν τόσο υψηλό. Το 69% των σερβιτόρων στην Ισπανία δεν είναι έτοιμο να μετακινηθεί, ενώ αντίθετα το 58% των Γάλλων σερβιτόρων απάντησαν ότι είναι έτοιμοι να μετακινηθούν. Στην Ελλάδα οι σερβιτόροι απάντησαν με ποσοστό 52% θετικά.

• Κατά τη γνώμη σας, εξαρτάται η αμοιβή ενός σερβιτόρου από το είδος εστιατορίου (γαστρονομίας, παραδοσιακό, fast food κ.λπ.) στο οποίο εργάζεται; Ναι/ Όχι

Η πλειοψηφία των εργοδοτών, των σερβιτόρων και των σπουδαστών στην Ισπανία και στην Ελλάδα, πιστεύει ότι η αμοιβή ενός σερβιτόρου έχει άμεση σχέση με το είδος του εστιατορίου που εργάζονται. Στην Γαλλία πιστεύουν ότι δεν σχετίζεται.

• Κατά την άποψή σας, το μέσο μηνιαίο φιλοδώρημα του σερβιτόρου είναι: Χαμηλό/Μέτριο/Υψηλό;

Η πλειοψηφία όλων των κατηγοριών στη Γαλλία και στην Ελλάδα, πιστεύει ότι το μέσο μηνιαίο φιλοδώρημα είναι «μέτριο», ενώ στην Ισπανία πιστεύει ότι είναι «χαμηλό».

• Τι εντύπωση έχετε για τη σχέση μεταξύ σερβιτόρου και εργοδότη Αρνητική/Θετική;

Η μεγάλη πλειοψηφία όλων των κατηγοριών και των τριών χωρών πιστεύει ότι η σχέση μεταξύ σερβιτόρων και εργοδοτών είναι θετική.

• Κατά τη δική σας άποψη, θεωρείτε ότι οι managers/ιδιοκτήτες/εργοδότες και οι σερβιτόροι έχουν την ίδια αίσθηση/εντύπωση των υποχρεώσεων/καθηκόντων και των δικαιωμάτων του σερβιτόρου; Ναι/Όχι

Όλες οι κατηγορίες των ερωτηθέντων στην Ελλάδα, την Ισπανία και τη Γαλλία πιστεύουν ότι δεν έχουν την ίδια αίσθηση /εντύπωση των υποχρεώσεων /καθηκόντων οι δύο κατηγορίες, εκτός από τους Γάλλους σερβιτόρους όπου οι μισοί απάντησαν θετικά και οι άλλοι μισοί αρνητικά.

Πιστεύετε ότι το καλό εργασιακό περιβάλλον είναι περισσότερο απαραίτητο στο επάγγελμα του σερβιτόρου σε σχέση με άλλα επαγγέλματα; Ναι/Όχι

Πάνω από το 66% των ερωτηθέντων σε κάθε κατηγορία σε όλες τις χώρες απάντησε θετικά.

• Σύμφωνα με τη γνώμη σας, ποια εκπαίδευση είναι απαραίτητη για να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του σερβιτόρου; Καμία/ Στοιχειώδεις γνώσεις γραφής, ανάγνωσης και αριθμητικής/Πτυχίο στον κλάδο της εστίασης/Ειδική εκπαίδευση/κατάρτιση για σερβιτόρους

Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε όλες τις κατηγορίες στην Ελλάδα και στην Ισπανία πιστεύει ότι η ειδική εκπαίδευση/κατάρτηση είναι απαραίτητη για να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του σερβιτόρου. Στη Γαλλία, όμως, μόνο 1 στους 4 πιστεύει ότι είναι απαραίτητη η ειδική εκπαίδευση.

• Πιστεύετε ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου έχει δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης; Ναι/Όχι

Περισσότερο από το 64% όλων των κατηγοριών κάθε χώρας πιστεύει ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου έχει δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης, εκτός των ερωτηθέντων Ελλήνων σερβιτόρων όπου το 44% δεν το πιστεύει.

• Πιστεύετε ότι οι συχνές αλλαγές από τη μία επιχείρηση στην άλλη, αποτελούν για το επάγγελμα του σερβιτόρου: Πλεονέκτημα/Μειονέκτημα

Η πλειοψηφία των εργοδοτών και σερβιτόρων στην Ισπανία και στην Ελλάδα όπως επίσης και των Γάλλων managers/ιδιοκτητών/εργοδοτών, πιστεύει ότι οι συχνές αλλαγές από την μια επιχείρηση στην άλλη αποτελούν μειονέκτημα.

• Κατά την άποψή σας, για πόσο χρονικό διάστημα μπορεί κάποιος να εξασκεί το επάγγελμα του σερβιτόρου; Περιστασιακά/Για πολλά χρόνια/Μέχρι τη σύνταξη

Σε όλες τις χώρες η πλειοψηφία των ερωτώμενων πιστεύει ότι η εργασία του σερβιτόρου μπορεί να εξασκηθεί για «πολλά χρόνια». Μικρό ποσοστό των ερωτηθέντων στην Ελλάδα και στη Γαλλία φαίνεται να πιστεύει ότι η εργασία του σερβιτόρου μπορεί να εξασκηθεί «μέχρι την σύνταξη», ενώ το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στην Ισπανία, χωρίς όμως να αποτελεί την πλειοψηφία των απαντήσεων.

• Θεωρείτε ότι για να παραμείνει στη δουλειά του ένας σερβιτόρος είναι απαραίτητο συνεχώς να επιμορφώνεται/εκπαιδεύεται προκειμένου να βελτιωθεί; Ναι/Όχι

Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων όλων των κατηγοριών και των τριών χωρών, απάντησε θετικά ότι δηλαδή οι σερβιτόροι είναι απαραίτητο να επιμορφώνονται/εκπαιδεύονται συνεχώς προκειμένου να βελτιωθούν.

• Σύμφωνα με τη γνώμη σας, για να είναι κάποιος σερβιτόρος χρειάζεται να έχει κάποιο/α «ιδιαίτερο/η» παρουσιαστικό/εμφάνιση; Ναι/Όχι

Οι περισσότεροι των ερωτηθέντων όλων των κατηγοριών και των τριών χωρών, πιστεύουν ότι ο σερβιτόρος χρειάζεται να έχει ιδιαίτερο παρουσιαστικό/εμφάνιση. Το ποσοστό αυτό είναι πάνω από 72% στην Ισπανία, πάνω από 86% στη Γαλλία και πάνω από 60% στην Ελλάδα.

• Για τον πελάτη, τι είναι πιο σημαντικό να διαθέτει ένας σερβιτόρος; Γνώση αντικειμένου/Θετική Συμπεριφορά

Η μεγάλη πλειοψηφία όλων των κατηγοριών και όλων των χωρών πιστεύει ότι οι πελάτες πρωταρχικά προσδοκούν από τους σερβιτόρους θετική συμπεριφορά. Αξιοσημείωτο είναι πως στην Ελλάδα περίπου το 30% των ερωτηθέντων managers/ιδιοκτητών/εργοδοτών πιστεύει ότι «η γνώση του αντικειμένου» είναι πιο σημαντική.

• Κατά την άποψή σας, είναι εύκολο να συνδυαστεί αρμονικά η προσωπική/ιδιωτική ζωή του σερβιτόρου με την εργασία του; Ναι/Όχι

Η πλειοψηφία όλων των κατηγοριών στη Γαλλία και στην Ισπανία, πιστεύει ότι δεν είναι εύκολο να συνδυαστεί η προσωπική ζωή με την εργασία του σερβιτόρου. Στην Ελλάδα η πλειοψηφία των εργοδοτών και των σερβιτόρων πιστεύει ότι είναι εύκολο να συνδυαστεί.

• Κατά την άποψή σας, είναι αποδεκτό το ωράριο εργασίας του σερβιτόρου; Ναι/Όχι

Για την πλειοψηφία των Ελλήνων και των Γάλλων εργοδοτών και σερβιτόρων διαφαίνεται ότι το ωράριο εργασίας είναι περισσότερο αποδεκτό σε αντίθεση με τους σπουδαστές των παραπάνω χωρών όπου το ωράριο εργασίας δεν είναι αποδεκτό. Στην Ισπανία οι managers/ιδιοκτήτες /εργοδότες πιστεύουν ότι το ωράριο είναι αποδεκτό, ενώ οι Ισπανοί σερβιτόροι δεν συμφωνούν.

• Πιστεύετε ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου είναι «δουλειά με μέλλον»; Ναι/Όχι

Στην Ισπανία όλες οι κατηγορίες των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου «έχει μέλλον». Το ίδιο πιστεύουν και στη Γαλλία, εκτός των ανέργων.

Στην Ελλάδα, οι εργοδότες και οι σπουδαστές πιστεύουν, επίσης, ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου «έχει μέλλον». Αξιοσημείωτο είναι ότι στην Ελλάδα οι σερβιτόροι πιστεύουν με ποσοστό 72%, ότι το επάγγελμα του σερβιτόρου «δεν είναι δουλειά με μέλλον».

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο, μπορείτε να βρείτε στην Ιστοσελίδα της Αναπτυξιακής Εταιρείας Κυκλάδων Α.Ε. www.e-cyclades.gr καθώς και στην ιστοσελίδα www.gretalr.com/menu/accueil.html

Ένα portal γεμάτο ταξίδια! Διαβάστε αφιερώματα, ανακαλύψτε προσφορές και κάνετε κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων & ξενοδοχείων μέσα από τις καλύτερες προτάσεις διακοπών!

-----------------------------------------------

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο website με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του διαχειριστή του portal www.travelpassion.gr